VVD blaft maar bijt niet door wat betreft de Hartogsvariant
Er stond weer eens een raadsvergadering op het programma. Eindelijk konden we besluiten over de ontsluiting van Ede-oost. In de vorige raadsvergadering werd de besluitvorming op verzoek van de VVD, en met instemming van alle partijen exclusief SGP en GroenLinks/PE, van de agenda gehaald. De VVD had de tijd benut om met enige tegenzin toch voor de A2 variant te kiezen. Of zoals het werd verwoord: “Meer dan buitengewoon spijtig dat we afscheid moeten nemen van de Hartogsvariant. Wij droegen vele ideeën en redenen aan, maar kregen onvoldoende gehoor bij het college. Onze argumenten blijven overeind en de komende jaren zal leren wie gelijk had, zo gaat dat in het leven'. Oftewel met gepaste tegenzin wordt meegegaan met het college. Maar de goed verstaander begrijpt het volgende: wij zijn voor de Hartogsvariant, tegen de A2 variant maar gaan om de situatie in het college werkbaar te houden naar buiten toe mee met het college. Immers daar maakt de VVD deel van uit. In mijn bijdrage heb ik ook aangegeven dat de verhoudingen in het college ons zorgen baren. En we moeten nog bijna twee jaar. Verder hebben we onder meer gesproken over:
- de reclameheffing in het centrum,
- de stedenband met Chrudim en
- het rapport “Verbind en beheers” van de rekenkamercommissie
Wat betreft de reclameheffing is het jammer dat een omweg van belastingheffing nodig is om freeriders in te tomen. Eigenlijk vind mijn fractie dat je problemen moet aanpakken op het niveau waarop ze spelen. Dus bij de bron. Maak meedoen aan de ondernemersvereniging zo aantrekkelijk dat iedere winkelier graag meedoet en dus het geld er graag voor over heeft. Dan gaat het dus om het tonen van je toegevoegde waarde. Hier ligt nog wel wat werk want als slechts 120 van de circa 300 potentiële leden meedoen, kun je niet echt zeggen dat iedere ondernemer de meerwaarde ziet. Meedoen is ook een kwestie van solidariteit. Juist als een uitgesproken percentage winkeliers niet meedoet, gaan anderen twijfelen. Dan wordt het snel een glijdende schaal. Maar als het niet goedschiks kan dan moet het dus maar kwaadschiks is de gedachte. En als de gemeente zich hiervoor leent dan wil mijn fractie wel dat de inning zo eenvoudig mogelijk is want anders ben je veel te veel administratiekosten kwijt. Dus één tarief en geen differentiatie naar plek in het centrum, grootte van de reclame uiting of omzet. Dat dit nog niet zo eenvoudig is bleek vorige week dinsdag wel bij de ondernemersavond. Een deel van de ondernemers toonden zich van hun slechtste kant, of met alle respect, toonde zich kruidenier en gingen in discussie over wat nu het kerncentrum is en wat de periferie. En de periferie wil natuurlijk minder betalen. Zo lang de discussie zich nog op dat niveau afspeelt kom je niet echt vooruit. Ik denk dan praktisch: stuur die Sinterklaas en die Kerstman ook even naar de periferie, En de dames en heren op de catwalk willen hun modeshow ook echt wel een keer in de periferie geven. En wat de stedenband betreft. Het was een mooie band met Chrudim. Maar nu is het mooi genoeg geweest. Uit de gevoerde enquête maken we op dat er sleet op de relatie zit. Dan is het of extra energie in de relatie stoppen of afscheid nemen. Mijn fractie kiest voor het laatste. Dat is ook niet zo gek want de reden van het aangaan van deze stedenband is allang achterhaald. Die dateren nog van net na de koude oorlog. Laat verenigingen en eventueel bedrijven de banden maar aanhalen als ze dat willen. De gemeente kan zich dan bezinnen op een nieuwe stedenband. Kijk dan waarom je zo’n stedenband zou willen aangaan. Let hierbij ook op je beleid, dus op de keuzes die al gemaakt zijn. Grofweg ziet mijn fractie drie uitgangspunten: Hulp, Historie, Handel. Zo zou een stedenband met een Afrikaanse stad goed passen in de millennium doelen die we nog niet zo lang geleden hebben gesteld (hulp) of een stedenband met een Marokkaanse of Turkse stad weer goed bij de historie. De reis van een wethouder naar China vorig jaar zou weer aanleiding kunnen zijn voor een handelsrelatie. En niet iedere stedenband hoeft even intensief te zijn dus kun je ook meerdere stedenbanden tegelijk onderhouden. Kortom bouw de relatie met Chrudim netjes af en investeer in een nieuwe stedenband. Bij het rapport van de rekenkamercommissie heeft mijn fractie vooral stilgestaan bij de dubbelrollen van ambtenaren, collegeleden en raadsleden. Je komt dan aan de randen van integriteit. En als je aan de rand komt, ga je er ook wel eens overheen. Integriteit is natuurlijk altijd van belang en zeker in een gemeente omdat burgers afhankelijk zijn van diezelfde gemeente. Daarom moeten de bestuurders laten zien dat zij onafhankelijk en zonder aanzien des persoon kunnen opereren. Je moet je permanent bewust zijn van je voorbeeld functie. En daar hoort bij dat je integriteit uitstraalt. En daar passen dus geen dubbelrollen bij. Daar mogen we met zijn allen best wel eens goed over nadenken. Je mag van ons professionaliteit verwachten en dat we dus kunnen reflecteren. Durf in de spiegel te kijken en jezelf de maat te nemen. En durf eerlijk toe te geven als de balans doorslaat. Dit is de boodschap die we de raadsleden hebben meegegeven.
Sommigen kunnen de Hartogsvariant maar niet loslaten
Ede-Oost houdt ons van de straat. In haar vergadering van 3 april kon de Raad hierover niet besluiten omdat de fractie van de VVD nog extra informatie nodig had. En de andere fracties, op de SGP en GroenLinks/PE na, ondersteunden dit. Een van de ontbrekende informatie schakels was het nut en de noodzaak van een ruimtelijke reservering voor de I-variant (Hartogsweg). Duidelijk was al dat deze variant er op korte termijn niet kan komen maar de partijen die altijd zo hebben gelobbyd voor deze variant wilden nu weten of de mogelijkheid dat deze ontsluiting er “eens van zal kunnen komen” kan worden open gehouden. Het komt eigenlijk neer op het zoeken naar een mooie aftocht voor deze partijen. Ze hebben een verhaal nodig voor hun achterban. Vanavond werden we geïnformeerd over het nut en de noodzaak van de reservering. Klip en klaar werd duidelijk dat de A2 variant met een aansluiting bij de Poortwachter de eerstkomende decennia de verkeersdruk uitstekend aan kan en er dus geen enkele noodzaak is voor een ontsluiting via de Hartogsweg. En als we dat op termijn dan toch zo nodig willen dan kost een reservering niet alleen afhankelijk van de keuzes tussen de 5 en 20 miljoen euro, maar het gaat ook ten koste van de beschikbare grond voor woningen en kantoren en de leefbaarheid in de wijk. In ieder geval hebben de verklaarde voorstanders van de Hartogsvariant wat argumenten gekregen om hun achterban duidelijk te maken waarom ze toch voor de A2 variant gaan kiezen. Alleen die achterban, zo schat ik in, is veel minder gevoelig voor de argumenten en zal wel eens willen vasthouden aan de Hartogsvariant. Kunnen we nog wat beleven in de Raad. Krijgen we een tweede bedrijf van het toneelstukje?
Gezamenlijke commissievergadering over Ede-oost en Kernhem
De commissies BFO en RO hadden vandaag een gecombineerde vergadering met maar drie onderwerpen: de milieu effecten rapportage (MER) van Ede oost, het eindrapport van de taskforce Kernhem en daar tussenin het toekennen van een budget aan Ede-oost. Er waren weer veel bezoekers afgekomen op de rapportage over de MER. Weer de bekende spandoeken en weer de bekende insprekers met weer dezelfde bekende verhalen. Als voorzitter heb je het doorgaans niet zo moeilijk, de raadsleden kennen de spelregels wel en respecteren deze ook. Bij de insprekers is dit anders. Ik geef altijd vooraf aan dat ze 5 minuten spreektijd krijgen en steevast krijg ik het antwoord: “oh, zolang heb ik helemaal niet nodig” en vervolgens moet ik vrijwel altijd ingrijpen. Het is voor mij nog zoeken naar een goede modus. Aan de ene kant wil ik de insprekers graag hun podium geven maar aan de andere kant moet ik als voorzitter ook de tijd bewaken van de vergadering. Want anders zitten wij in de kleine uurtjes nog te vergaderen terwijl de insprekers van de eerste agendapunten al op één oor liggen. Bij de MER had de commissie veel woorden nodig om aan te geven dat de Hartogsvariant eigenlijk geen reële optie meer is. Zowel de provincie, als het LNV als Rijkswaterstaat zullen hier geen groen licht voor geven. Zelfs de fracties die voorstander van de Hartogsvariant zijn kwamen niet al te overtuigend meer over. Er kwam uit een aantal fracties zelfs het geluid om de Hartogsvariant maar meteen te laten vallen zodat deze ook niet meer onderzocht hoeft te worden. Ik heb het ook al eerder in de Raad gezegd. Een onderzoek van de Hartogsvariant is weggegooid geld. Maar het betekent ook dat er eigenlijk geen keuze is. De tweede optie, de west variant A2, is in vele opzichten meer dan een goed alternatief. Voor mijn gevoel is de keuze vanavond dus gemaakt. Voor de bühne en hun achterban houden een aantal fracties de Hartogsvariant nog open maar het wordt voor hen denk ik nu zoeken naar een mooie aftocht. Mijn fractie heeft ook nu weer duidelijk kleur bekend. Kies voor de A2 variant en ga aan de slag. Ik schreef hier al eerder over op mijn log van 5 februari jongstleden. Overigens moet bij de ontsluiting van Ede-oost een veel grotere rol worden weggelegd voor intercity station Ede-Wageningen dan tot nu toe het geval is. Een station zo dicht bij een woonwijk. Daar moeten toch mogelijkheden liggen om het gebruik van het openbaar vervoer te verhogen.
Wat betreft het eindrapport werkgroep Kernhem. Het gaat hier om heel veel punten. Het is geen goede strategie om alle punten na te lopen. Mijn idee is, beperk je tot het proces en laat de invulling en uitvoering over aan de bewoners. Laat de mensen in de wijk samen met de ambtenaren zelf naar oplossingen zoeken. Wat dat betreft is het rapport nog niet echt af als je naar de opdracht kijkt. Of het allemaal nog wel zo leeft in Kernhem is wel de vraag. De response van 44 antwoorden op een aantal van 1100 verzonden enquêtes roept vragen op. En dan te bedenken dat bij die 44 waarschijnlijk ook nog de werkgroepleden zitten. Is dit gelatenheid omdat er een beeld is dat er toch niets wordt gedaan met de input van de bewoners? De wethouder legde het liever anders uit. Het is voor hem een teken dat de bewoners tevreden zijn. De inspreekster had weer een ander idee. Er was een te hoge drempel om de enquête in te vullen. Dat kon alleen via het downloaden van een document van grote omvang op de gemeentelijke website. Ja, dat zal de response zeker negatief hebben beïnvloed. Ander punt van zware kritiek waren de kaders die de werkgroep had meegekregen. In de motie was helemaal geen sprake van kaders en nu zijn ze er ineens bijgezet. Juist de problemen in Kernhem vragen om een integrale benadering. Maar dat wordt wel gedwarsboomd als je allerlei kaders gaat stellen. Tot slot kwam de “running gag” de warmtecentrale natuurlijk weer ter sprake. Met het ondeugdelijke hek dat “ook weer niet zo erg is om dat de centrale er toch maar tijdelijk staat”. Maar de centrale heeft zo lijkt het, het tijdelijke voor het eeuwige verwisseld en blijft dus als het aan het college ligt permanent op de huidige locatie staan. En ja, daar kan het college niet veel aan doen want "dat komt door Nuon". Is er even tijd voor een lachpauze?
Hoe ontsluit je Ede-oost?
Van tijd tot tijd zijn er informatieve bijeenkomsten waar de raadsleden worden bijgepraat door het college over onderwerpen die meer aandacht behoeven. De vorige keer ging het over de islam en was er veel commotie. Dit keer stonden aan het einde van de middag twee onderwerpen op het programma: de milieu effecten rapportage (MER) Ede-oost en de zoekzones wonen. En nu niets van commotie. Ook las ik nergens dat zo’n bijeenkomst onnodig is omdat je van een raadslid mag verwachten dat deze zelf wel de informatie kan opdoen. En terecht lees ik daar nu niets meer over want het was een schoolvoorbeeld van een misplaatste opmerking.
De presentaties over de MER brachten mij niet veel nieuws. Ik heb me het afgelopen jaar goed ingelezen in de materie. Ook zijn er al eerder workshops gegeven waarin het onderwerp is uitgediept. Het gevolg was dat ik de rapportage vrij snel door kon lezen. Uit de bijeenkomst werd me wel duidelijk dat de I-variant, dus de ontsluiting van Ede-oost via de Hartogsweg, er gewoon weg niet kan komen. Eigenlijk moet ik schrijven “werd bevestigd” in plaats van “werd duidelijk” want in de Raad heb ik al meerdere malen gezegd dat de Hartogsvariant een doodlopende weg is omdat instanties die hier over gaan zoals rijkswaterstaat, de provincie en LNV mordicus tegen zijn. Ik heb het ook altijd raar gevonden dat de meeste andere fracties toch vasthielden aan deze variant. Uit goede bron weet ik dat dit is om de achterban in met name Bennekom tevreden te stellen. Dat kan allemaal wel zo zijn maar als politicus heb je ook de verantwoordelijkheid om duidelijkheid te geven. En ik ben er trots op dat mijn fractie het lef heeft gehad om altijd deze duidelijkheid te geven. Eens even in de gaten houden hoe de andere fracties zich hier nu uit gaan redden. Het wordt ze al iets gemakkelijker gemaakt omdat de oproer uit de bevolking al een stuk minder is geworden. De dorpsraad in Bennekom gaf al aan dat ze kunnen leven met de variant over het circusterrein. Ook bij mijn bezoek aan de werkgroep Maandereng Zuid afgelopen zaterdag hoorde ik dat deze variant niet verkeerd viel. Ik heb daar ook over geschreven op mijn weblog.
De meerwaarde van de presentatie over de zoekzones is dat ik nu goed in beeld heb welke zoekzones er zijn. Ik kende er een paar maar had daar geen volledig beeld van. Zoekzones zijn gebieden in Ede die kunnen worden aangewezen voor woningbouw. Maar dan moeten ze wel op tijd worden aangemeld bij de provincie. Of ze ook echt worden gebruikt voor woningbouw is nog maar de vraag. Zeker is dat niet alle gebieden hiervoor worden gebruikt. Maar door veel zoekzones aan te wijzen haal je de wind uit de zeilen van de projectontwikkelaars. Immers zij weten nooit precies waar in de toekomst gebouwd gaat worden.
Na de bijeenkomst had ik nog een afspraak met de medewerkers van de griffie en Alexander Vos de Wael van de VVD over het door ons te organiseren symposium over duurzaamheid op 15 mei aanstaande. Dit naar aanleiding van de door Alexander en mij geschreven nota “een stip op de horizon”. Het programma ziet er goed uit met drie vooraanstaande sprekers en daarna een forum discussie. Op de fiets naar huis bedacht ik mij dat ik toch maar een mooie baan heb met het raadswerk. Op punten waar ik twee jaar geleden niets vanaf wist zoals ontsluiting van wijken en zoekzones voel ik mij nu behoorlijk ingewijd. En bij een onderwerp als duurzaamheid kan ik nu een heel duidelijk stempel drukken op de richting die Ede hier mee ingaat. Het was toen 19.30 uur. En ik moest nog wel eten….
Archief
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- augustus 2024
- juli 2024
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augustus 2022
- april 2022
- maart 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juni 2021
- mei 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augustus 2010
- juli 2010
- juni 2010
- mei 2010
- april 2010
- maart 2010
- februari 2010
- januari 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- augustus 2009
- juli 2009
- juni 2009
- mei 2009
- april 2009
- maart 2009
- februari 2009
- januari 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- augustus 2008
- juli 2008
- juni 2008
- mei 2008
- april 2008
- maart 2008
- februari 2008
- januari 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- augustus 2007
- juli 2007
- juni 2007
- mei 2007
- april 2007
- maart 2007
- februari 2007
- januari 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- augustus 2006
- juli 2006
- juni 2006
- mei 2006
- april 2006
- maart 2006
- februari 2006
- januari 2006
- december 2005
- november 2005
Rubrieken
- aanbesteding
- agendacommissie
- algemene zaken en middelen
- begroting
- bestuursakkoord
- bezuinigen
- Big data
- blog
- Boek: Organisaties in Transitie
- Bonussen
- Burgerparticipatie
- Cinemec
- Circus
- citymarketing
- Communicatie
- cultuur
- dagboek
- de zanding
- Den Bosch
- dierenwelzijn
- duurzaamheid
- Economie
- Economy for the common good
- ede oost
- europa
- Fairtrade
- fietsvervoer
- food valley
- fractie
- framing
- Gemeente.nu
- gemeenteraad
- GroenLinks
- groenlinks/progressief ede
- harskamp
- het nieuwe landgoed
- integratie
- integriteit
- Internet of Things
- jongerenraad
- kernhem
- kredietcrisis
- Leiderschap
- masterscreen
- milieu
- natura2000
- onderwijs
- Otterlo
- Out of the box
- Permar
- Presidium
- Privacy
- raadsledennieuws
- raadsvergadering
- raadsvragen
- Raadszaal
- reclamebelasting
- ruimtelijke ontwikkeling
- samen voor Ede
- samenleving
- Schoolbank
- Senspiratie
- spoorzone
- Stadslandbouw
- Starterslening
- stedenband
- Transitie
- UMTS
- veldhuizen
- vergrijzing
- verkiezingen
- Vertrouwelijkheid
- volksvertegenwoordiger
- VVV
- Walas
- Wielrennen
- WMO
- wonen in recreatiegebieden
- Woningmarkt
- Zorg